De kristne er som
turister
i verden
PREKEN OVER 1 PET 2,11-20
3 søndag etter påske
Liker du å være turist? Liker du å reise? Mange gjør det. Men jeg
er sikker på at ingen av oss liker å reise med for mye bagasje. Det er
slitsomt å drasse med seg tunge kofferter og reisevesker fra sted til
sted, gjennom endeløse flyplasskorridorer, opp og ned trapper, inn og ut
av bilen osv. Jeg har mang en gang irritert meg selv over at jeg har tatt
for mye med meg, et par ekstra bukser som aldri ble brukt, noen ekstra
skjorter som ble liggende i kofferten, et par bøker som jeg aldri fikk
tid til å lese, osv.
I dag skal vi snakke litt om det å være på reise, men vi skal
selvfølgelig ikke snakke om våre eventuelle reiseplaner for den kommende
sommeren, men vi skal snakke om vår åndelige reise, vår pilegrimsvandring
gjennom livet på vei til himmelen.
DE KRISTNE ER SOM TURISTER I VERDEN
1. Som turister har vi et mål med reisen
2. Som turister tar vi ikke med oss for mye bagasje
3. Som turister oppfører vi oss skikkelig under reisen
1.
Da Jesus stod opp av graven, gav han oss et klart bevis for at et
menneskes liv, ditt og mitt liv her på jorden, ikke utgjør hele vår
eksistens. Livet vårt fra fødsel til død er ikke alt. Det fins noe mer.
Det fins noe etter dette. Det fins en oppstandelse. Dette er Jesu egen
oppstandelse et bevis for. Paulus skriver at "når Kristus er
oppreist fra de døde, så dør han ikke mer, for døden har ikke lenger
makt over ham" (Rom 6,9). Dermed blir livet vårt her på jorden
faktisk bare en bitte liten del av hele vår eksistens.
Jesu oppstandelse fra de døde retter hele vår oppmerksomhet mot en
eksistens ut over denne eksistensen, mot en verden ut over denne verden,
mot et liv ut over dette livet. Det er det samme Peter taler om i dagens
episteltekst. Her beskriver han oss som fremmede og utlendinger (eller
"pilegrimer" som det også går an å oversette ordet med). Den
som kaller seg selv en pilegrim, bekjenner dermed samtidig at han er på
vei til et annet sted og at han ikke har tenkt å bli værende her for
lang tid. Sier du at du er turist, vet dermed alle at du er underveis, og
at du ikke har tenkt å bli værende lang tid.
Det fins visse land du må søke om visum for å komme til. Slike land
skiller ofte mellom turistvisum og oppholdsvisum. Dersom du får
turistvisum, har du bare lov å oppholde deg i det landet for en viss tid.
Som kristne har du og jeg bare turistvisum her på jorden. Vi er bare her
som utlendinger og fremmede, som pilgrimer eller turister på vei gjennom
dette livet. Målet for reisen er ikke her nede, men der oppe hos Gud i
himmelen.
"Eg er ein gjest i verda, på reis som framand her. Den trøyst
eg har på ferda: Min heim i himlen er." Slik synger vi i salmen.
Men er ikke dette en litt for negativ innstilling til dette livet?
Medfører ikke slike tanker at vi ikke bryr oss så mye om dette livet,
men bare går og venter på at døden skal komme, slik at vi kan få komme
hjem? De kristne har ofte fått det stemplet på seg at de er for mye
opptatt av himmelen og for lite opptatt av å gjøre det godt her på
jorden. Og det er riktig at det går an å bli så overåndelig og
svermerisk opptatt av himmelen at en ikke bryr seg noe om hvordan en lever
og plenlegger i dette livet.
Men saken er jo den, at dersom vi er turister på et sted, vil vi
gjerne gjøre mest mulig ut av det den tiden vi er der. Vi vil utnytte den
korte tiden vi er turister så godt og effektivt som mulig. Slik er det
også for en kristen. Selv om vi vet at dette livet er kort, og at vi bare
er her som fremmede og utlendinger, vil vi gjerne gjøre hva vi kan for at
livet skal bli best mulig for dem vi er sammen med. Vi vil utnytte tiden
så effektivt som mulig og være gode forvaltere over den tiden Gud har
gitt oss.
Vi kan av og til høre mennesker si at "det er veien som er
målet". Noen mener at det er dette livet som er målet for vår
eksistens. Utenom dette livet fins det ingenting, eller vi kan i alle fall
ikke si noe sikkert om livet etter døden. Derfor får vi nøye oss med å
konsentrere oss om dette livet og gjøre det beste ut av det. Men ingen
som er turist tror at han skal være for alltid på det stedet han
besøker. Da vil han ikke betrakte seg som turist. Er du på reise, vet du
at reisen tar slutt en gang, og at du en gang skal komme hjem.
Slik er det med livet også. Selv om dette livet er aldri så rikt og
vi har mye å gjøre, vet vi at det tar slutt en gang. Vi lever livet hele
tiden med målet for øye. Dersom vi lever i denne verden som mennesker
som vet at vi ikke skal bli her for alltid men er på vei til et annet
sted, da vil det helt sikkert påvirke vår oppførsel her på jorden.
2.
En fornuftig turist tar ikke mer bagasje med seg på turen, enn det som
er nødvendig. Han tar ikke med seg en hel mengde med klær og utstyr som
han vet han ikke får bruk for. Det vil bare være til hinder og bry under
reisen. Dersom du har tenkt å reise bort bare en uke, er det ingen vits i
å ta med bagasje som kan vare et helt år.
Dette er også en god regel for vår åndelige pilgrimsvandring på vei
mot himmelen. I dagens episteltekst skriver Peter: "Jeg ber dere,
mine kjære, som nå er utlendinger og: Sky alle sanselige lyster, som er
i kamp mot sjelen."
Det er ingen god idé å drasse med seg for mye på vår vei til
himmelen. Det vil bare hindre oss i komme dit. Peter taler om noe som er i
kamp mot sjelen og som prøver å hindre sjelen i å nå fram til målet.
Han sier at disse sanselige lystene kjemper mot sjelen, det vil si: De
setter hindringer i veien for vår sjels frelse. De står i veien for oss
slik at vi ikke kommer dit vi skal. De gjør det vanskeligere for oss å
nå målet. Det gjør det vanskelig for oss å nå fram til himmelen. De
er som en tung og unødvendig bagasje.
Sanselige lyster – hva er det? Ja, vi har vel lett for å tenk på
store og åpenbare synder mot de ti bud, hor og umoral, mord og tyveri,
drukkenskap og stoffmisbruk, osv. Og vi vet hvor lett alle slike synder
kan ødelegge sjelen, og hindre et menneske i å nå fram til målet. Men
sanselige lyster er mye mer enn dette. Det er et vidt begrep som dekker
alt det som vår gamle natur higer etter og har lyst til, og som hindrer
et menneske i å nå målet. Peter definerer de sanselige lystene som alt
det som kjemper mot sjelen.
Dette kan variere fra person til person. Noen blir så opptatt av
jobben sin, at de glemmer å tenke på sjelen. Noen blir så opptatt av
hobbien sin, at sjelen lider. Ting som ikke i seg selv er galt, kan bli et
formål for sanselige lyster, og dermed blir de til fare for sjelen. Jesus
taler i lignelsen om såmannen om det såkornet som falt blant tornebusker
og ugras. Han sier at dette om mennesker som nok hører Guds ord,
"men på sin vei gjennom livet kveles de av bekymringer og rikdom og
nytelser, så de ikke bærer fullmoden frukt" (Luk 8,14).
Slike mennesker tar alt for mye bagasje med seg. Og dersom de kommer
for sent til flyet som skal bringe dem hjem, har de ingen andre enn seg
selv å skylde på.
3.
Når vi kommer til et annet land som turist og fremmed, bør vi
oppføre oss skikkelig. Vi har nok hørt historier om nordmenn på
Syden-tur som stort sett er fulle under hele oppholdet. De oppfører seg
brautete og nedlatende. Dermed gir de både seg selv og det landet de
kommer fra et dårlig rykte.
Som kristne er vi bare som fremmede og utlendinger her på jorden, sier
Peter. Derfor bør vi også oppføre oss skikkelig slik at vi ikke skal gi
oss selv og vår tro et dårlig rykte. Peter sier det slik i dagens
epistel: "Lev rett og godt blant hedningene! De baktaler dere og sier
at dere er dårlige mennesker. Derfor skal dere la dem se at dere gjør
gode gjerninger, så de kan prise Gud den dag han kommer. Dere skal for
Herrens skyld underordne dere under enhver myndighet blant menneskene,
enten det er keiseren, den øverste, eller landshøvdingene som han har
utsendt; de skal straffe dem som gjør det onde, og påskjønne dem som
gjør det gode. For det er Guds vilje at dere ved å gjøre det gode skal
stoppe munnen på uforstandige mennesker som taler i uvitenhet. Dere er
frie; bruk bare ikke friheten som påskudd til å gjøre det onde; bruk
den som Guds tjenere! Vis alle aktelse, elsk brorskapet, frykt Gud, gi
keiseren ære!" (v 12-17).
"Lev rett og godt," formaner Peter de kristne. Han skriver
til de kristne "som lever i fremmed land, spredt omkring i Pontos,
Galatia, Kappadokia, Asia og Bitynia", som det står i innledningen
til brevet. De kristne ble baktalt. Man spredte dårlige og falske rykter
om dem. Hvordan skulle de kristne møte denne baktalelsen? De skulle leve
rett og godt. De skulle gjøre godt igjen mot dem som gjorde ondt mot dem.
Dermed ville de stoppe munnen på ryktemakerne. De ville få en slutt på
baksnakket. For de ville i praktisk handling motbevise at ryktene var
feil.
Hva ville skje i stedet? Stadig nye mennesker ville bli interessert i
å lære mer om deres tro. Jesus sa det slik: "Slik skal også deres
lys skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerninger dere gjør, og
prise deres Far i himmelen!" (Matt 5,16). Når ikke-kristne så at de
kristne levde rett og godt, var lydige mot myndighetene og ikke gjorde
opprør mot sine overordnede, men gav keiseren ære, så ville de i stedet
få et godt rykte på seg. Ja, det at de kristne oppførte seg skikkelig,
ville faktisk bety et første, viktig steg i utbredelsen av evangeliet.
Det sier seg jo selv at mennesker ikke er interessert i å høre på
noen som ikke lever som de lærer. De kristne er ikke opprørere som har
til hensikt å styrte myndigheter. Men vi er som fremmede og pilegrimer
som er her kun i den hensikt å gi mennesker evangeliet, og gjennom dette
evangeliet gi mennesker tro og håp, glede og fred. Vi er her for å
fortelle våre medmennesker at Gud har elsket verden så høyt, "at
han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham ikke
skal gå fortapt, men ha evig liv" (Joh 3,16).
Vi er fremmede og pilegrimer her på jorden. Vi har vårt mål og vårt
blikk rettet mot himmelen og den evige herligheten som vi skal dele sammen
med Jesus. Hele vårt håp er fokusert på det evige livet. Jesu
oppstandelse fra de døde har gitt oss et fast og sikkert håp om evig
liv. Vi vil ikke la dette håpet bli svekket eller visket ut. Vi vil ikke
la de krefter som kjemper mot sjelen, få vinne over oss. Vi vil ikke la
reisen vår mot himmelen bli tynget ned av unødvendig bagasje, men vi vil
legge av alle våre tunge syndebyrder ved Jesu kors, og gå glade og frie
mot himmelen. Vi leser i Hebreerbrevet: "Da vi har så stor en sky av
vitner omkring oss, så la oss legge bort alt som tynger, og synden som
så lett henger seg på oss, og holde ut i det løp som er lagt opp for
oss, med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender,
Jesus" (Hebr 12,1-2).
(Preken av pastor Egil
Edvardsen.)