BIBEL OG BEKJENNELSE - Organ for Den lutherske
bekjennelseskirke
Ansvarlig redaktør: Egil Edvardsen
Den apostoliske trosbekjennelsen – del 7
Av Wayne Laitinen
Jeg tror på Gud
Fader den allmektige, himmelens og jordens skaper.
Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som
ble unnfanget ved den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint
under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet; fór ned til
helvetet, sto opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen, sitter
hos Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for
å dømme levende og døde.
Jeg tror på den Hellige Ånd, en hellig, alminnelig kirke, de helliges
samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige
liv.
Den Hellige Ånd kaller meg gjennom nådens midler
Mennesker slutter aldri med å belære Gud. Slik
har det vært helt siden vårt første opprør. Slik kommer det til å
fortsette til vår Herre kommer tilbake.
Na´aman – et typisk eksempel på våre forventninger
til Gud
Tenk på Na´aman (2 Kongebok 5). Hans ellers så
soleklare karriere som øverstkommanderende for den syriske hæren var
truet da han ble spedalsk. Han ble så desperat at hans nasjonale stolthet
fikk vike, og han appellerte til Israels konge om hjelp til å bli frisk.
Men ingenting nyttet. Han ble ikke frisk.
Til slutt sto han på trappen til en israelittisk hellig
mann. Det var i seg selv meget ydmykende, og denne hedenske spedalske
hadde en bestemt oppfatning om hvordan Guds profet skulle helbrede ham.
Han sa: "Jeg trodde at han [Elisja] ville komme ut til meg, stå fram
og påkalle Herren sin Gud og føre hånden fram og tilbake over det syke
stedet, så jeg ble befridd for sykdommen."
Men profeten gikk ikke engang ut av huset. I stedet
sendte han bare en budbærer ut til offiseren med følgende instruks:
"Gå og vask deg sju ganger i Jordan! Så skal kroppen din bli frisk
og du bli ren."
Kan en utvortes renselse rense oss fra en indre
infeksjon? Selvfølgelig ikke. Etter Na´amans oppfatning forsto Israels
Gud ingenting. I fullt sinne dro den stolte Na´aman bort fra profetens
hus mens han mumlet noe om de mye bedre elvene i hans eget land.
Men Na´amans tjener påminnet ham om at dersom Elisja
hadde bedt ham om å gjøre noe stort for å bli fri fra sykdommen, ville
han helt sikkert ha gjort det. Hvor mye enklere var det ikke å vaske seg
sju ganger i Jordan!
Slik oppfører visst alltid Adams sønner og Evas døtre
seg. Vår Frelser innbyr oss ganske enkelt å tro på Ordet, bli døpt,
spise og drikke. Men menneskene tenker: "Nei, det er for lett. Jeg
må gjøre noe for å bevise min oppriktighet. Jeg må be en spesiell
bønn. Jeg må bli rørt til tårer og gråte. Jeg må føle den Hellige
Ånds virkning i mitt indre eller gjøre noe som få andre mennesker har
kunnet utføre og med en stor personlig forsakelse. Da vet jeg at jeg er
frelst!" Slik var det Na´aman belærte Gud.
Bare den Hellige Ånd kan forandre oss
Hva mener Kristi brud når hun bekjenner: "Jeg tror
på den Hellige Ånd..."? Hun mener: "Jeg tror at jeg ikke av
egen fornuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komme
til ham."
Legg merke til ordene "kan ikke". Det betyr
f.eks. at døde mennesker kan ikke be. Vi ble født i synd. Når det
gjelder Guds nåde, har våre ører vært lukket og vår munn vært stille
helt siden vi lå i vår mors liv. Hvordan kan vi be til noen som vi ikke
har kommet til tro på? Og hvordan kan vi tro uten evangeliet? Likevel vil
menneskets forstand bidra med sin del. Den hevder at den uomvendte må be
de rette bønnene. I disse bønnene lærer de døde seg å be som om de
var levende, og de levende som om de var døde, og begge tror at deres
bønner utgjør forskjellen.
Kan ikke – det betyr også at opplevelser kan ikke
frelse meg. I vår tid forsøker mennesker å nå opp til følelsesmessige
høyder for å bevise at Jesus virker i hjertene deres. Det kan
sammenlignes med datidens høylydte rop på under og tegn. Naturligvis
fins det glede der det fins tro på Frelseren. Men la oss ha det klart for
oss hva som er gledens kilde. Vår Herres mor Maria triumferte ikke i sin
glede. Hun gledet seg i sin Frelser. Marias lovsang, Magnificat (Luk
1,46ff), viser hva som er kilden til hennes glede. Hun lånte mange av
sine uttrykk fra Hannas lovsang (1 Sam 2), salmene og profetene. Å
beskrive kristen glede som en vedvarende rus, er å gi et fortegnet bilde.
Fra Egypt til Golgata var den stakkars Marias hjerte som oftest plaget av
smerte. Likevel frydet hun seg over sin Frelser.
Kan ikke – det betyr også at menneskets forstand kan
ikke forstå Guds veier. Kan Jordanelvens skitne vann rense fra
spedalskhet? Kan en håndfull vann rense hjertet fra skyld? Vanligvis
ikke. Men vi har å gjøre med den Gud som har skapt alle ting av
ingenting. Han har erklært at vann< kan gjøre så store ting, ikke
fordi vannet har noen helbredende egenskaper i seg selv, men fordi den
allmektige Guds løfter står bakom begge handlingene. Det første løftet
gjaldt bare Na´aman. Men det andre løftet gjelder alle mennesker:
"Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler i det dere døper
dem i Faderens og Sønnens og den Hellige Ånds navn."
Guds Ånd gjør under
Så lenge Gud var eleven og Na´aman læremesteren,
kunne ikke Na´aman få hjelp. Og på samme måte plager vi oss selv så
lenge vi bygger vår tillit på vårt eget gjensvar til Gud. Når vi er i
stor nød eller ligger på dødssengen, kommer Satan til å slite og dra i
den svakeste sømmen i vår tro. "Tenk om din bønn om frelse ikke
var oppriktig?" spotter han. "Kan det ha vært egoistiske
motiver som gjorde at du omvendte deg akkurat da? Trodde du at du kunne
lure Gud? Har ikke de vantro gjort mer godt i livet enn deg? Du kan ikke
dø nå – du trenger mer tid til å bevise at du virkelig har tatt imot
Kristus." Vår Motstander kommer ikke til å gi seg før han har
fått oss til å fokusere så mye på oss selv at vi begynner å miste alt
håp.
Hadde det ikke vært for to under, hadde Na´amans liv
endt i fortvilelse. Det ene underet er at han ble renset fra sin
spedalskhet. Men det største underet var at den Hellige Ånd, gjennom
profeten, overvant Na´amans vantro. Na´aman bekjente at Israels Gud er
den eneste sanne Gud.
Den Hellige Ånd utfører det største av alle under
inntil denne dag. Gjennom Ordet og sakramentene døder han vår gamle
måte å tenke på. Gjennom Ordet og sakramentene oppvekker han oss til og
gir oss en disippels ydmykhet. Deretter stiger vår kjære Herre inn med
fred og evig liv.
Fordi vår omvendelse er den Hellige Ånds verk fra
begynnelse til slutt, har den ingen sømmer eller svakheter. Satan kan
anklage oss så mye han vil, men vår dåp er Åndens garanti på at vår
samvittighet er ren for Jesu skyld innfor den høyeste og aller mest
krevende domstolen i hele universet.
Gjennom Guds ord gir den Hellige Ånd næring til den
troen vi har fått i dåpen, og bevarer den fra å bli ødelagt. Selv om
mitt legeme pines av smerte, min sjel plages av tvil og verden sier at Gud
har forlatt meg, vitner Ånden med min ånd at jeg er Guds barn.
(Wayne Laitinen er pastor i Gethsemane Lutheran Church i
Oklahoma City, USA.)
|