"Det er bedre for dere at ett
menneske dør for folket, enn at hele folket går til grunne"
PREKEN OVER JOH 11,47-57
5. søndag i Faste
"Det er bedre for dere at ett menneske dør for folket enn
at hele folket går til grunne." Vi kan ikke annet enn å være
enig i denne uttalelsen av øverstepresten Kaifas. Selvfølgelig –
det er bedre at ett menneske dør enn at hele folket dør. Det
forstår alle. Det fins det ingen uenighet om.
Men – det var en stor hake ved det hele. Dette ene menneske som
Kaifas mente det var bedre ofret livet sitt for folket, var
uskyldig. Han hadde ikke gjort noe galt. Tvert imot, han hadde bare
gjort godt. Var det da så sikkert at Kaifas´ uttalelse var riktig?
Var det rett at et uskyldig menneske døde, mens alle de andre, som
kanskje ikke var så uskyldige, slapp unna? Ja, spørsmålet er
altså: Er det rett at den uskyldige dør for de skyldige?
Dagens prekentekst tar oss med til et viktig møte. Det er de
mest innflytelsesrike og respekterte menneskene i den jødiske
nasjonen på Jesu tid som salmes til et svært viktig og avgjørende
møte. Det er det jødiske høye råd – Rådet som det ofte
kalles, eller Sanhedrin – som har kommet sammen.
Medlemmene i dette Rådet var for det meste mektige og
fremtredende menn. Det var overprestene, fariseerne og sadukeerne.
Mens sadukeerne og prestene kanskje var de mektigste og mest
innflytelsesrike blant jødene, var fariseerne de mest respekterte.
De var ekstremt patriotiske, derfor var de også uglesett av
romerne. De var opptatt av at jødene holdt en høy moralsk
standard, og ikke gav etter for det umoralske livet som romerne
førte. Fariseerne trodde på et liv etter døden og hadde stor
respekt for Det gamle testamentets skrifter. Ytre sett var de meget
fromme og gode mennesker. Men som vi vet – Jesus så lenger enn
til deres fromme ytre. Han så like inn i hjertene deres. Derfor
kalte han dem for hvitkalkede graver som så fine ut på utsiden,
men innvendig var full av dødningeben.
Sadukeerne var kanskje ikke så respekterte blant folket, men
hadde likevel stor makt og innflytelse hos romerne. De fornektet de
dødes oppstandelse, og var mest opptatt av å gjøre det best mulig
ut av livet her på jorden. Derfor var de hele tiden opptatt med å
inngå kompromisser med romerne for å gjøre tilværelsen for seg
og resten av folket mest mulig behagelig.
Disse to gruppene – fariseerne og sadukeerne – så
forskjellig de enn var, kalte sammen til dette viktige møtet i det
jødiske Rådet, som var den høyeste rettsinstansen i den jødiske
nasjonen. Sanhedrin var en slags kombinasjon av høyesterett og
nasjonal lovgivende forsamling (tilsvarende vårt Storting). Romerne
ønsket at det skulle være så fredelig som mulig rundt omkring i
det veldige riket sitt. Derfor ga de jødene en stor grad av
selvstyre, og Sanhedrin hadde store fullmakter. Men én ting kunne
ikke jødene selv avgjøre, nemlig om et menneske skulle idømmes
dødsstraff. Det var det bare den romerske guvernøren som kunne
bestemme.
Så når det fortelles i teksten vår at jødenes råd ble kalt
sammen, var det altså de mest innflytelsesrike, de mektigste og
mest respekterte menn i hele Israel som kom sammen. Når en så stor
gruppe av lærde, mektige og respekterte mennesker kommer sammen,
burde en kunne vente seg at noe godt skulle komme ut av det. Men i
stedet fattet dette møtet et vedtak som var utrolig ondsinnet og
urettferdig. Men det mest ufattelige er likevel at det vedtaket som
disse fattet – nemlig at det var bedre at ett menneske døde for
folket enn at hele folket gikk til grunne – på en fantastisk
måte inneholdt en dyp, dyp guddommelig sannhet. Uten å ville det,
bestemte disse jødiske lederne noe som skulle komme hele den falne
menneskeslekten til gode. Ett og samme vedtak uttrykte dermed på
den ene siden jødenes ondskap og vantro, og på den andre siden
Guds store nåde og barmhjertighet.
De jødiske ledernes beslutning…
"Det er bedre at ett menneske dør for folket enn at
hele folket går til grunne"
er et uttrykk både for...
1. Jødenes vantro, og
2. Guds nåde
1.
Hvorfor hadde overprestene og fariseerne sammenkalt til dette
møtet? Årsaken var Lasarus´ oppstandelse fra de døde. Etter at
Jesus hadde oppvekt Lasarus fra de døde etter at han hadde ligget i
graven i fire dager, var det mange av jødene som kom til tro på
ham, leser vi (v 45). De jødiske lederne var derfor redde for at
dersom dette skulle fortsette, ville snart hele folket begynne å
tro på Jesus. Jesus ville bli en så populær leder at de selv
ville miste makten over folket. "Lar vi ham holde på slik, vil
snart alle tro på ham. Så kommer romerne og tar både det hellige
sted og folket vårt," sa de. Så hva skulle de gjøre for å
forhindre dette?
Da tar Kaifas som var øversteprest det året, ordet og sier:
"Dere skjønner ingenting. Dere tenker ikke på at det er bedre
for dere at ett menneske dør for folket enn at hele folket går til
grunne." Her fins det bare én løsning! sier Kaifas. Jesus må
ryddes av veien. For om Jesus er død, vil han ikke kunne fortsette
med å vinne seg nye tilhenger.
Er ikke dette ganske utrolig? Her har mange av jødene med egne
øyne vært vitne til at Jesus vekker en død opp av graven, og de
har sett hvordan han har gjort det ene under etter det andre.
Likevel vil de rydde ham av veien. Hva er det som kan få mennesker
til å tenke slik? På tross av all den godhet og alle de gode
gjerninger Jesus hadde gjort, ville de ha ham vekk. Bare et hardt og
vantro hjerte kan tale slik. Kaifas demonstrerer med all tydelighet
sin stolthet og redsel for å miste makt. Og han viser hvor lite tro
til Gud han har. Mens Gud klart og tydelig hadde sagt i sitt ord:
"Salig er det folk som har Gud til sin herre…" (Salme
33,12),
var Kaifas redd for at romerne skulle utrydde folket dersom han
selv mistet makten.
Men enda mer utrolig blir dette vedtaket i jødenes høye råd,
dersom vi tenker på at han som de dømte til døden, overhodet ikke
hadde gjort noe galt. Det eneste de kunne anklage ham for, var at
han gjorde så mange tegn og under. Dersom han hadde drept et
menneske, ville dette ha vært en forbrytelse som han hadde fortjent
dødsstraff for. Men han hadde jo tvert imot brakt et menneske
tilbake til livet. Tenk dere det – de vantro jødene ville rydde
Jesus av veien fordi han gav mennesker livet tilbake! De ville
besvare det gode med det onde.
Er det ikke ofte dette vi også får erfare her i denne verden?
Vi vil mennesker omkring oss ingen ting annet enn godt. Vi vil så
gjerne at de skal høre evangeliet og komme til tro på sin Frelser.
Vi vil ingen mennesker noe vondt. Vi vil gi dem trøst og håp og
glede. Likevel betrakter mennesker oss med den aller største
skepsis eller likegyldighet. De forstår ikke sitt eget beste. De
begriper ikke at uten Jesus er de fortapt. De mener at de klarer seg
fint uten evangeliet. Derfor føler mange mennesker seg brydd og
utilpass i møte med oss.
2.
Likevel, det mest utrolige ved dette vedtaket i jødenes høye
råd, som var så urettferdig og ble fattet på så svakt grunnlag,
var at det inneholdt en dyp, guddommelig sannhet. Vi taler ofte om
at Gud kan vende ondt til godt. Og her får vi virkelig se hvordan
Gud vender det onde til det gode.
Etter at Kaifas hadde sagt sine berømte ord: "Det er bedre
at ett menneske dør for folket enn at hele folket går til
grunne," sier evangelisten: "Dette sa han ikke av seg
selv, men da han var øversteprest det året, talte han profetisk om
at Jesus skulle dø for folket" (v 51). Kaifas talte profetisk,
sier Johannes. Å tale profetisk betyr i virkeligheten å forkynne
en annens budskap. Profetene i Det gamle testamentet ikke sitt eget
ord, men Herrens ord. De forkynte ikke sitt eget budskap, men
Herrens budskap. De fungerte som Herrens munn, derfor ble de kalt
profeter. Så når Kaifas sier at det er bedre at Jesus dør for
folket enn at hele folket går til grunne, taler han profetisk. Han
sier egentlig ingen ting annet enn det Gud selv ville ha sagt. Gud
brukte den vantro Kaifas´ munn til å uttale den største og mest
trøsterike sannhet som er uttalt. Her ser vi hvordan Gud har alle
ting – selv en vantros egen munn – i sin fulle kontroll.
Men vi forstår jo at Kaifas la noe helt annet i disse ordene enn
det Gud gjorde. Gud ville også at ett menneske skulle dø for
folket slik at folket ikke skulle gå til grunne. Men i motsetning
til Kaifas som først og fremst var opptatt av sin egen verdslige
makt og det jødiske folkets ytre fred, hadde Gud mye, mye større
tanker enn som så. For Gud tenkte på hele den falne
menneskeslekten. Han tenkte på Kaifas og alle overprestene,
fariseerne og sadukeerne. Han tenkte på hele det jødiske folket.
Men Gud tenkte også på romerne, ja, Gud hadde alle mennesker i
tankene. Gud hadde både deg og meg i tankene da han lot Kaifas si:
"Det er bedre at ett menneske dør for folket enn at hele
folket går til grunne."
Da Jesus døde for folket i den betydningen Gud mente, døde han
som folkets stedfortreder. Han døde som din og min stedfortreder.
Det var du og jeg som skulle ha lidt dødens elendige straff for
alle våre synder. Men Jesus døde i stedet for oss. Derfor er vi
fri. Denne enkle sannheten som den stolte Kaifas uttrykker i en slik
ond mening, blir dermed den herligste sannhet som noen ganger er
uttalt.
Det var for at du og jeg og alle mennesker ikke skulle gå til
grunne for evighet at Jesus døde. Jesus døde for folket. Derfor
slapp folket å gå til grunne. Jesus døde for deg og meg. Derfor
slipper du og jeg å gå til grunne.
På grunn av synden er alle mennesker dømt til evig fortapelse i
helvetet. Dersom ikke synden blir lagt på en annen og skylden
betalte til minste øre, er dette det vi og alle mennesker har i
vente. Guds lov er meget klar og tydelig: Den som synder, må dø.
Den som ikke holder alle budene i loven, blir fordømt.
Men evangeliet lyder: "Det er bedre at ett menneske dør for
folket enn at hele folket går til grunne." Ja, det er det
beste av alt som har hendt at den uskyldige Jesus ble såret for
våre overtredelser og knust for våre misgjerninger, at straffen
ble lagt på ham for at vi skulle ha fred (Jes 53,5).
Vi kan aldri bli trette av å tale om dette. Vi vil aldri slutte
med å tale om Jesus Kristus, vår stedfortreder. Ja, faktum er at
Kaifas ord: "Det er bedre at ett menneske dør for folket enn
at hele folket går til grunne," uttrykker selve kjernen i alt
det vi driver med i vår kirke. Evangeliet om Kristi stedfortredende
lidelse og død er selve hovedsaken i hele vår virksomhet. Det får
ikke hjelpe om det er en vantro øversteprest som har sagt det. Vi
liker det likevel, ja, vi betrakter Kaifas sine ord som vår
største trøst i liv og i død. Amen.
(Preken av pastor Egil
Edvardsen.)