TIDSKRIFTEN BIBLICUM - Tidskrift för biblisk tro och
forskning
Nr 3/2001
Ansvarlig redaktør: Alvar Svenson
Rett kirkefellesskap -
bibelsk lære eller menneskelig frihet?
av Egil Edvardsen
Innledning
Er det likegyldig hvilken kirke en troende tilhører? Konservative
kristne vil si nei. De vil si at det ikke er likegyldig om man tilhører
en kirke som åpenbart tolererer alle mulige læreavvik og gir sine
medlemmer meget uklare råd i etiske spørsmål. Likevel fins det store
innbyrdes forskjeller mellom de konservative gruppene i hvor langt man
skal gå i å bryte med liberale prester og forkynnere. For de fleste er
det nok å holde seg til sin egen lokale forening på bedehuset og hele
tiden sørge for at man hører på slike prester og predikanter som man
anser tilhøre den "konservative" fløyen i kirken. Passer man
bare på å unngå de verste prestene eller forkynnerne, har man fulgt
Jesu formaning i Bergprekenen: "Vokt dere for de falske
profeter!" (Matt 7,15). Slik tenker mange, og så er man fornøyd med
situasjonen så lenge man ikke direkte blir konfrontert med vranglæren
innenfor sin egen lille gruppe. Man kan så sitte å betrakte det som
skjer utenfor gruppen og kritisere alt det man ikke liker i den kirken man
egentlig formelt tilhører.
I forrige nummer av Biblicum anmeldte vi en interessant
bok som er forfattet av forskjellige kirkelige ledere i Finland, Danmark,
Sverige og Norge. Boken heter "Vägen fram?". Hvor går veien
framover for konservative lutherske grupperinger innenfor de store
liberale folkekirkene? Spørsmålet blir stilt, men ikke besvart.
I Biblicum har vi aldri lagt skjul på at vi ikke tror
at det fins noen vei framover for de konservative grupperinger innenfor de
liberale kirkene. Vi tror at den veien er en blindgate. Vi tror at
utviklingen ikke lar seg stoppe, langt mindre snu. Vi tror at det ikke
bare er nytteløst, men også farlig å oppfordre medkristne til å bli
stående i disse kirkene. Det medfører et meget stort og alvorlig ansvar
for andre troendes sjeler.
I tillegg, og det er det viktigste, er vi overbevist om
at Bibelens lære om kirkefellesskap ikke gir en troende noen anledning
til å bli stående i vranglærende kirke. Her er det ikke tale om hva vi
vil og finner mest bekvemt eller pragmatisk riktig i vår spesielle
situasjon; her det tale om klare formaninger i Guds eget ord. Her er det
tale om hva Gud vil. For å si det klart og konsist: Den bibelske
læren om kirkefellesskap gir spørsmålet om hvilken vei som leder
framover for oppriktige kristne i de frafalne kirkene et klart svar. Guds
ord sier: "Dra bort fra henne, mitt folk, så dere ikke har del i
hennes synder og ikke rammes av hennes plager!" (Åp 18,4).
For snart 25 år siden gav Biblicum ut en bok som skapte
mye debatt. Boken het "Kyrkogemenskap – vad lär Bibeln?" For
mange førte denne boken til en større klarhet om hvilken fare den falske
læren utgjør, og de så hvor umulig det var å bli stående i en stadig
mer liberal og pluralistisk statskirke. De forstod også at det ikke var
nok bare å holde seg til en av de mange frie gruppene innenfor
statskirken. Ved sitt formelle medlemskap i en vranglærende kirke innså
de at de gav et dårlig vitnesbyrd og en gal bekjennelse.
Ettersom kirkens onde fiende aldri ligger på latsiden,
men hele tiden er i full aktivitet med å så den falske lærens ugress i
kirken, tror vi det er på sin plass med et fornyet studium av Guds ord og
dens lære om kirkefellesskap. Vi vil derfor i noen artikler framover ta
fram de sentrale stedene i Guds ord som omhandler læren om
kirkefellesskap.
Romerbrevet
16,17-20
Et av de klareste og viktigste stedene i hele Skriften
angående læren om kirkefellesskap finner vi i Rom 16,17-20. Det er ikke
det eneste skriftstedet som behandler denne læren, men det er
kanskje et av de viktigste sedes doctrinae for læren. Derfor er
det naturlig at vi behandler dette skriftstedet først.
Oversettelse
Norsk oversettelse 1978/1985
Jeg formaner dere, brødre: Hold øye med dem
som skaper splittelse og fører andre til fall ved å gå imot den lære
dere har tatt imot. Hold dere unna dem. Den slags mennesker tjener ikke
vår Herre Jesus Kristus, men sin egen mage. Med fine ord og talemåter
fører de godtroende folk på avveier. Men alle har hørt om den
lydighet dere viser, og derfor gleder jeg meg over dere. Jeg vil at dere
skal være kloke i det gode, men enfoldige i det onde. Måtte fredens
Gud snart knuse Satan under føttene på dere! Vår Herre Jesu nåde
være med dere!
Svenska Folkbibeln 1996
Jag uppmanar er, bröder, att ge akt på dem som
vållar splittring och kan bli er till fall, i strid mot den lära som ni
har fått undervisning i. Vänd er bort från dem. Ty sådana tjänar inte
vår Herre Kristus utan sin egen buk, och med milda ord och vackert tal
bedrar de godtrogna människor. Er lydnad är ju känd av alla. Därför
gläder jag mig över er, men jag vill att ni skall vara förståndiga i
fråga om det goda och oskyldiga i fråga om det onda. Fridens Gud skall
snart krossa Satan under era fötter. Vår Herre Jesu Kristi nåd vare med
er.
Sammenheng
Alle brevene som Paulus skrev, avslutter han med hilsener. Romerbrevet
er ganske spesielt i det at nesten hele det siste kapitlet, kap. 16,
utgjør denne avsluttende hilsenen. Ikke mindre enn 24 navngitte personer,
både kvinner og menn, er det Paulus hilser til. Han sender også hilsener
til to ikke-navngitte kvinner i tillegg til fem grupper av kristne som
bodde i Roma. Alle disse var medkristne. Noen var venner av Paulus, andre
kan ha vært slektninger. Noen hadde arbeidet og lidt sammen med ham, men
alle var meget kjære og høyt aktet av Paulus. I direkte tilknytning til
alle disse kjærlige hilsenene kommer altså disse fire versene med
formaninger angående falske lærere.
Enkelte kommentarer har stilt spørsmålstegn ved
plasseringen av disse formaningene i vers 17-20 ettersom de lyder så
forskjellig fra resten av kapitlet. De hevder at disse strenge
formaningene står i for sterk kontrast til resten av Romerbrevet og
Paulus´ varme hilsener i kap. 16. (Se f.eks. Ernst Käsemann, An die
Römer, Handbuch zum NT, Tübingen 1973, s. 397; eller Ernst Kuhl, Der
Brief des Paulus an die Römer, Leipzig 1913: "Der Abschnitt ist
mit Stimmung under Haltung des Briefes in allen Seinen übrigen Teilen
völlig unvereinbar", s. 491.) Men Paulus har allerede brukt et
formanende parakalo i Rom 12,1, og har blant annet vist et like
stort alvor i 3,8; 14,10-12; 14,15f og 14,20 som her i 16,17-20.
Den som forstår at formaningen også hører med til den
kristne broderkjærligheten, ser at formaningen mot falske lærere passer
fullstendig logisk inn i en kontekst hvor Paulus gleder seg over
fellesskapet med likesinnede brødre og søstre i Kristus. Det kristne
fellesskapet lever ikke i et vakuum, fullstendig beskyttet mot den onde
fiendens angrep både innenfra og utenfra. Tvert imot er det heller slik
at nettopp der hvor Guds ords lære forkynnes klart og rent og de troende
trofast holder seg til apostlenes lære og det kristne fellesskapet er
sterkt, forsøker djevelen å sette inn sine mest alvorlige angrep for å
ødelegge og rive ned ved å skape splittelse.
Videre påstås det at det ikke fins noe i sammenhengen
som kan forklare formålet med disse formaningene. Som svar på dette kan
det sies at det fins to helt naturlige tankeforbindelser mellom vers 16
(som følger helt naturlig av vers 3-15) og vers 17-20. For det første
peker oppfordringen om å "hilse hverandre med hellig kyss" i
vers 16 på viktigheten av å bevare freden og enheten i kirken. For det
andre indikerer Paulus´ overbringelse av hilsener fra "alle Kristi
menigheter" at Paulus ikke bare var opptatt av situasjonen blant de
kristne i Roma, men også tenkte på situasjonen i alle de andre
menighetene som han kjente så vel til. Når han tenkte på de andre
kirkene, var det naturlig for ham å tenke på all den splittelse og alle
de problemer som hadde oppstått i enkelte av dem, ikke minst i Korint og
Galatia. Paulus var nok så erfaren at han innså at også menigheten i
Roma før eller siden ville rammes av de samme problemene.
En annen sak som er viktig når vi betrakter vers 17-20
i sammenheng med resten av kapitlet er det faktum at Paulus begynner vers
17 med et lite "men" (gresk dé). Selv om dé ikke
markerer en like sterk kontrast som det greske allá (som også må
oversettes "men"), er det klart at denne partikkelen knytter
vers 17 direkte til det foregående vers 16. Etter at Paulus har regnet
opp mange mennesker som han ville hilse til i Roma, fortsetter han: "Men
jeg formaner dere, brødre…".
Kommentar
Vers 17
Paulus kommer i disse versene med en vennlig, men inntrengende formaning
fra en bror til sine medkristne brødre og søstre i Roma: "Jeg
formaner dere, brødre…". Verbet parakalo betyr ordrett
"å kalle en til side". Ofte innebærer det både "å
oppmuntre" og "å trøste" (jfr. den Hellige Ånd som
kalles ho parakletos, "Trøsteren" eller
"Talsmannen", f.eks i Joh 14,16). Andre steder er betydningen
mer intensiv: "oppfordre", "appellere til",
"tilråde" eller "bønnfalle". Det er denne
inntrengende betydningen vi finner her. Paulus´ formaning er alvorlig
ment, og selve innholdet i formaningen har et dypt alvor i seg. Vi finner
den samme betydningen av parakalo i 12,1.
Det dreier seg altså ikke om en vennlig oppfordring av
Paulus som de troende kan velge om de vil la være å følge eller ikke
alt etter som det passer dem, men en alvorlig og inntrengende formaning om
å gjøre akkurat som Paulus sier. For det saken gjelder er meget alvorlig
og viktig.
Hva går formaningen ut på? Paulus advarer de kristne i
Roma mot en fare som er mer ødeleggende enn noen av dem han har nevnt
tidligere, nemlig mot menn "som skaper splittelse og fører andre til
fall". Paulus har sett hvor ødeleggende splittelsesmakerne har vist
seg å være i Galatia og Korint. Sannsynligvis har slike lærere enda
ikke stått fram i Roma, men Paulus vet at heller ikke romerne kommer til
å bli spart for "djevelens lumske angrep".
Det som er typisk for disse menneskene er at de
ødelegger enheten i kirken. De skaper splittelse og ødelegger de
kristnes tro. Paulus taler ikke om mennesker med en annen politisk
oppfatning eller en fremmed kultur. Han taler om religiøse mennesker som
fører en falsk lære, en lære som er forskjellig fra den lære romerne
har tatt imot. Heller ikke gjelder det mennesker som bare er blitt litt
forvirret i sin tankegang og som er villig til å korrigere seg selv
dersom de ble gjort oppmerksom på sin falske lærer. Nei, de er mennesker
som bevisst skaper splittelse og angriper troen. Paulus tenker nok helt
sikkert på slike som allerede hadde framstått som motstandere av
evangeliet, som for eksempel de falske lærerne som hadde skapt uro i
menigheten i Galatia og krevde at de hedningekristne måtte omskjæres;
eller slike som fornektet oppstandelsen og som ble bekjempet i 1
Korinterbrev.
Hva formaner Paulus de troende å gjøre? For det
første skal de "holde øye med" de som fører en ny og fremmed
lære. Skopein som er oversatt med "holde øye med", er
en presens infinitiv som er avhengig av hovedverbet parakalo. King
James Version´s oversettelse "mark" har ført til den
misforståelse at skopeo betyr å merke eller brennemerke, og man
har trukket den konklusjonen at straks noen er blitt merket eller stemplet
som vranglærer, skal han unngås. Men ordet skopein kommer fra en
vanlig gresk rot ske / op som har å gjøre med "å se".
Substantivet skopos som kommer fra samme rot, betyr
"vaktmann" eller "vekter". Verbet skopein betyr
altså "å holde øye med, å være på vakt". Det får oss til
å tenke på en vaktmann som står oppe på bymuren, holder hånden over
øynene og speider utover i horisonten for å se om det er en fare som
nærmer seg. Paulus oppfordrer de romerske kristne til å holde et skarpt
øye med eventuelle fiender som truer med å ødelegge deres tro.
Presens-formen angir at dette er en handling som skal pågå hele tiden.
De kristne kan ikke slappe av og tro at det fins tider da de ikke behøver
være på vakt mot vranglæren.
Hvem er disse som de kristne skal holde øye med? Det er
"dem som skaper splittelse og fører andre til fall ved å gå imot
den lære dere har tatt imot". "Dem som skaper…" (gr. tous
poiountas) er en presens partisipp som indikerer at også dette er noe
som pågår hele tiden. Troens fiender ligger aldri på latsiden. De er
hele tiden opptatt med å skape splittelse og anstøt, derfor må også de
troende hele tiden være på vakt.
Ordet dichostasías betyr "sterk
uenighet" eller "splittelse". Bildet er av to grupper
mennesker som står vendt mot hverandre, den ene siden tar parti for én
side av saken, den andre siden for den andre. Paulus bruker det samme
ordet i Gal 5,20 der det oversettes med "stridigheter" og nevnes
som en av kjødets, den onde naturens, frukter sammen med bl.a.
"selvhevdelse" og "partier".
Splittelse er det stikk motsatte av enhet. I 15,5-6 har
Paulus framført bønnen: "Måtte Gud selv, som er kilden til tålmod
og trøst, hjelpe dere til å vise enighet, etter Jesu Kristi vilje. Da
kan dere enig og samstemmig prise Gud, vår Herre Jesu Kristi Far".
De som skaper splittelse, går rakt imot denne bønnen.
Et annet resultat av de falske lærerne er at de
forårsaker skándala. De "fører andre til fall", dvs.
til frafall fra troen. En skándalon er egentlig avtrekkeren i en
felle. Ordet fikk etter hvert betydningen "dødsfelle". Det er
et temmelig vanlig ord i NT og har alltid noe fatalt med seg. Vi kjenner
igjen ordet i vårt ord "skandale". Ofte oversettes det med
"anstøt" eller "snublestein". I Romerbrevet brukes
det tre andre steder: 9,33; 11,9 og 14,13.
I Matteus 18 taler Jesus med stort alvor om det å sette
åndelige skándala for de små troende: "Den som fører på
avveier (skandalíse) en av disse små som tror på meg, for ham
var det bedre om han var senket i havets dyp med en kvernstein om halsen.
Ulykkelige verden hvor det er forførelser (tón skandalón)!
Forførelsene (ta skándala) må komme, men ve det menneske som de
kommer fra" (Matt 18,6-7). Alt det som får en kristen til å falle
fra troen eller hindrer ham i hans tro, er en slik skándalon.
Falsk lære får alvorlige konsekvenser! Derfor formaner Paulus de troende
så inntrengende.
Paulus begrenser ikke sine advarsler til en bestemt type
vranglære som skulle finnes i Roma på den tiden. Han formaner romerne å
være på vakt mot alle typer vranglære. Han formaner dem til å være
på vakt mot slike som går imot "den lære dere har tatt imot".
Vi vet ikke hvordan romerne hadde lært evangeliet fra først av. Kanskje
var det noen av dem som var tilstede i Jerusalem på den første
pinsedagen som vendte hjem og etablerte en menighet i Roma. Også i dette
brevet til romerne har Paulus gitt dem en grundig undervisning om
evangeliet om rettferdiggjørelse ved tro uten lovgjerninger. Dette er den
lære som kirken står og faller ved. Alle som går imot denne lære,
skaper splittelse og fører mennesker til fall. Men ikke bare de som
fornekter denne sentrale læren, er det Paulus har i tankene. For alle de
som skaper splittelse, utgjør en fare for kirkens tro og lære. I det
neste verset beskriver han disse nærmere og viser hvorfor.
På grunn av den faren slike falske lærere
representerer, formaner Paulus de kristne: "Hold dere unna dem!"
Ekklínete ap´ autõn – det betyr: "unngå dem!",
"styr klar av dem!" Prefikset ek- i verbet intensiverer
betydningen av det: "Vend dere fullstendig bort fra dem!" Dette
innebærer at de ikke skulle utøve noe som helst fellesskap med dem.
Georg Stöckhardt skriver i sin Romerbrevs-kommentar:
Her står altså Guds befaling at de kristne ikke bare
skal unngå falsk lære, men også de falske lærerne, og dermed også
holde seg skilt fra slike kirkefellesskap hvor vranglære og
vranglærere blir tålt. All unionisme, som i den samme kirkelige
organisasjonen forener sannhet og vranglære, blir i dette ord av
apostelen, som er Guds ord, fordømt. Liknende formaninger leser vi i 2
Tess 3,6; Tit 3,10; 1 Kor 5,11; 2 Joh 10.
De kristne må unngå slike mennesker, for de gjøre
ikke hva de kan "for å bevare freden og bygge opp fellesskapet"
(Rom 14,19). I stedet arbeider de for det stikk motsatte, splittelse og
ødeleggelse. Ekklínete er et sterkt ord, men Paulus´ ord i
Galaterbrevet viser hvor alvorlig han betraktet den falske læren. Han
sammenlignet den med en surdeig som til slutt ville syre hele deigen
dersom den ikke ble fjernet (Gal 5,9; se også 1 Kor 5,6).
Når det gjelder de svake brødrene, vil Paulus at de
skal behandles varsomt. I 14,1 skriver han: "Ta imot den som er svak
i troen, uten å gjøre dere til dommere over hans tanker", og i 15,1
skriver han: "Vi som er sterke, må bære svakhetene hos dem som er
svake." I slike tilfeller skal vi vise tålmodighet og kjærlighet.
Men dersom en som er svak, ikke vil ta imot rettledning
og holder fast på sine falske oppfatninger, er han ikke lenger en svak
bror. I Tit 3,10 skriver Paulus: "En vranglærer skal du tale til
rette én gang og to ganger og så vise ham fra deg." Hans gjentatte
vegring av å ta imot tilrettevisning fra Guds ord, viser at han er en
falsk lærer som ikke vil gi seg. Å skille lag med ham er nødvendig
både for evangeliets skyld, for de andre troendes skyld og ikke minst for
hans egen skyld. Atskillelsen fra ham skal få ham til å gå i seg selv
så det kan gå opp for ham hvilken alvorlig vei han har gitt seg inn på.
Vers 18
Å avholde seg fra fellesskap med falske lærere for sin egen del og
advare andre mot falske lærere, er ikke akkurat et populært budskap,
særlig ikke i vår økumeniske tid. Men som Paulus peker på er denne
avholdelsen fra fellesskap med falske lærere og falsk lære veldig viktig
av to grunner:
For det første: "Den slags mennesker tjener ikke
vår Herre Jesus Kristus, men sin egen mage." En vanlig påstand fra
økumenikernes side er at enhet i læren verken er mulig eller nødvendig.
Dermed følger de sine egne lyster heller enn Herrens, han som sendte sine
disipler ut i verden med befalingen om å lære alle folkeslag "å
holde alt jeg har befalt dere" (Matt 28,20).
"Den slags mennesker…" (hoi toioútoi)
, dvs. "de som skaper splittelse og fører andre til fall", er
tjenere (doulois), men de tjener ikke Herren Jesus Kristus, slik de
skulle ha gjort (Rom 6,22), men "sin egen mage". Paulus bruker
her billedspråk. Falske lærere tjener bare sine egne interesser, og er
bare opptatt av å tilfredsstille sine lyster. Falsk lære utgår ikke fra
det nye mennesket, men fra kjødet, fra den gamle Adam, fra menneskets
syndige natur.
For det andre fins det en meget praktisk årsak til å
styre klar av falske lærere og falsk lære. Falsk lære utgjør en
alvorlig fare for troen! Eller som Paulus sier det: "Med fine ord og
talemåter fører de godtroende folk på avveier." De falske lærerne
bedrar svake mennesker ved hjelp av glatte ord (chrestología) og
veltalenhet (eulogía). De kan tale så fromt at uøvde kristne
ikke merker deres onde hensikter og lett blir forført av dem. Chrestología
er tale som lyder nyttig og god. Den falske lære høres som regel ikke
skadelig ut, tvert imot høres den meget fornuftig og nyttig. Bare tenk
på djevelen som med sin chrestología gjorde sin gift så
sukkersøt da han bedrog Eva: "Dere vil bli som Gud og kjenne godt og
ondt" (1 Mos 3,5)! Eulogía oversettes noen ganger med
"velsignelse". Den falske læren kan til og med lyde som en
velsignelse! Ordrett betyr eulogía "fin tale". Den
falske læren lyder vakker, men er fullstendig usann. Den er et fromt
bedrageri.
De falske lærerne "fører godtroende folk på
avveier". Eksapatósin, likesom ekklínete i det
foregående verset, har det intensiverende prefikset ek-. Egentlig
står det at de fører vill "hjertene" (tás kardías)
til de godtroende. Troen bor i hjertet. "Med hjertet tror vi så vi
blir rettferdige for Gud" (Rom 10,10). Dersom hjertet er vantro, vil
alle slags synder spring fram av det (Matt 15,19). Men når Gud ved sin
Hellige Ånd og evangeliet gir mennesker et nytt hjerte (Esek
36,26), går det på Guds veier. Jesus sa: "Enten er treet godt, og
da er også frukten god, eller treet er dårlig, og da er også frukten
dårlig. Treet kjennes på frukten" (Matt 12,33). Ved hjelp av falsk
lære gjør Satan hjertet ondt. Hans mål er å skille den troende fra
hans Herre.
De som er "godtroende" eller "naive"
(ákakos) har ikke hatt noen erfaring med de fine former som den
falske lære kan anta, og de blir lett bedratt av dem. Deres
"annerledes evangelium" (2 Kor 11,4; Gal 1,6) lyder ikke så
annerledes i deres ører, i alle fall ikke så annerledes at det står i
motsetning til den læren de har tatt imot. Mennesker som er godtroende,
er tillitsfulle sjeler. De har ingen ønsker om å gjøre andre noe vondt,
og venter derfor heller ikke at andre vil gjøre dem noe vondt. Disse
"godtroende" menneskene er ikke bare spesielle mennesker, det
kan også være oss. Falsk lære er ikke å spøke med. "Vet dere
ikke at litt surdeig syrer hele deigen?" (1 Kor 5,6). "Derfor
må den som tror han står, passe seg så han ikke faller!" (1 Kor
10,12).
Kristne kan ikke slutte å være på vakt, "for vi
har ikke en kamp mot kjøtt og blod, men mot makter og myndigheter, mot
verdens herskere i dette mørke, mot ondskapens åndehær i
himmelrommet" (Ef 6,12). Og apostelen fortsetter i brevet til
efeserne: "Ta derfor Guds fulle rustning på… Ta frelsens hjelm og
Åndens sverd, som er Guds ord" (Ef 6,13-17).
Vers 19-20
Vers 19 begynner med gár (likesom vers 18). I vers 19 vil dermed
Paulus forklare hvordan han vil at formaningen i vers 17 skal forstås, og
hvorfor han har uttalt denne formaningen så skarpt og tydelig.
Paulus gleder seg over at de kristne i Roma fortsatt er
trofaste mot evangeliet. Selv om han føler behov for å advare romerne
alvorlig, er han ikke kritisk til dem. Tvert imot roser han deres tro og
trofasthet. Med stor generøsitet og entusiasme skriver han: "Alle
har hørt om den lydighet dere viser, og derfor gleder jeg meg over
dere."
Men han vet at den freden som nå eksisterer i
menigheten, fort kan bli ødelagt av "dem som skaper splittelse og
fører andre til fall". Han vil at romerne skal være "kloke i
det gode", dvs. at de fortsatt står fast i den rene, sunne lære og
vokser i kunnskap om den. Når det gjelder den falske lære derimot, skal
de være "enfoldige" eller "uskyldige" (akeraíous),
dvs. upåvirket og rene. De skal ikke være kloke med den klokskap som
fredsforstyrrerne og problemskaperne brukte i Korint, men med den sanne
klokskap som kan se falskheten i øynene, og samtidig kjenne og elske
sannheten. Paulus´ ord i vers 19 påminner om Jesu ord i Matt 10,16:
"Jeg sender dere som sauer blant ulver. Vær kloke som slanger og
troskyldige som duer!"
Falsk lære er en ond ting, ja, et djevelens verk, en
satanisk løgn. De falske lærerne som forårsaker splittelse og
anstøt, er ikke Kristi tjenere, men står i Satans tjeneste, han som
vil ødelegge den kristnes tro og salighet. (Stöckhardt, op.cit. s.
642).
I vers 20 henviser apostelen til denne arvefienden:
"Måtte fredens Gud snart knuse Satan under føttene på dere!"
Han gir de kristne i Roma den forsikringen at han som er fredens Gud, ikke
skal gi Satan anledning til å knuse deres tro. Den tid skal komme da
Herren skal la Satan bli knust under de troendes føtter. Dersom de
kristne tar imot og bruker den visdom Gud gir dem gjennom det apostoliske
ordet, trenger de ikke frykte for Satans offensiv i kirken. På den
ytterste dagen skal Gud fjerne all splittelse og gjøre en ende på
djevelens gjerninger for evig og alltid.
Inntil den dagen vil Herren Jesu Kristi nåde være med
de troende og bevare dem.
Sammenfatning
Den falske læren er ikke å spøke med. Det gjelder menneskers evige
frelse. Derfor er Bibelens formaninger så alvorlige. Vi må holde oss
borte fra vranglæren. Vi må avskjære all kontakt med den. Ellers vil
den ødelegge både oss selv og andres sjeler. Bibelens formaninger er
ikke alltid lette å følge. Vår gamle natur vil slett ikke følge dem.
Men en ærlig kristen ønsker å følge Guds ord fordi han vet at det er
sannheten og at det er gitt ham til frelse.
Den som vil følge Guds ord, blir ofte anklaget for å
være ukjærlig og streng. Men dersom vi er motivert av kjærlighet –
kjærlighet framfor alt til Kristus og hans dyrebare ord, men også til
alle de sjeler som han har lidt og dødt for, og som står i fare for å
miste frelsen gjennom falsk lære – vil vår praktisering av
kirkefellesskap være evangelisk. Det er ikke alltid at mennesker vil
forstå det. Men Herren vil, og det er det som teller!
Litteratur: