Salmedikteren David priser Herren:
”Jeg vil takke deg, Herre, av hele mitt hjerte og fortelle om alle dine under. Jeg vil glede og fryde meg i deg og lovsynge ditt navn, du Høyeste” (Salme 9,2-3).
Det er helt tydelig at Salmene ble skrevet for at de skulle synges. Selve ordet ”salme” betyr en sang sunget til akkompagnement. Verken oppfordringene vi finner i Salmene om å synge til Herren, de musikalske retningslinjene i salmenes overskrifter, den liturgiske bruken av salmene som det tales om i Skriften eller den tradisjonelle bruken av Salmene i synagogen og kirken gir oss noen kunnskap om hvordan den originale salmemusikken hørtes ut. Mange faglærte tror at messestilen som blir brukt i jødiske synagoger og den gregorianske messesangen som blir brukt til salmene i den kristne kirken har i det minste bevart den grunnleggende stilen til salmemusikken. Andre tror at den originale salmemusikken minnet mer om dagens folkemusikk fra Midtøsten. Det er ikke mulig å vite noe helt sikkert.
I tempelgudstjenesten var det et kor av levitter som sang salmene. 55 salmer har som undertittel: ”Til sangmesteren”. Ifølge jødisk tradisjon bestod dette tempelkoret av minst 12 voksne menn fra Levi stamme. Noen kommentatorer fore slår at unge prestesønner ble brukt til de høyere stemmene, men vi finner ingen støtte for dette i Skriften.
Ifølge rabbinsk tradisjon ble syngingen i tempelet framført som forskjellige former for vekselsang. Det fantes tre hovedformer for vekselvis synging i tempelet:
- Ett kor sang en strofe av salmen, og et annet kor svarte med et refreng som ble gjentatt i løpet av salmen. Salme 136 er et eksempel på denne formen.
- Ett kor sang én strofe, og et annet gjentok den.
- De to korene sang annenhver strofe av salmen. Det er slik vi vanligvis vekselleser salmene i dag.
Flere overskrifter til salmene ser ut til å angi navnet på melodien som skulle brukes, på samme måte som overskriftene i vår salmebok. ”Ødelegg ikke!” (Salme 57-59 og 75), ”Duen i fjerne terebinter” (Salme 56), ”Liljene” (Salme 45 og 69), ”Vitnesbyrdets lilje” (Salme 60 og 80), ”Mut labbén” (Salme 9) og ”Morgenrødens hind” (Salme 22) ser ut til å være navn på melodier. Ettersom ingen av disse navnene er spesielt sakrale, er det blitt fore slått at velkjente folketoner noen ganger ble brukt som salmemelodier, på samme måte som det ble gjort under reformasjonen.
I den offentlige gudstjenesten i tempelet ble salmesangen akkompagnert av hva vi kunne kalle et fullt orkester. Da arken ble brakt til Jerusalem, bestod Davids orkester av tre personer som spilte symbaler og 14 personer som spilte strengeinstrumenter (1 Krøn 15,19-21). På Det nye testamentes tid bestod orkesteret av minst 12 instrumenter. Den nøyaktige sammensetningen av orkesteret kan ha variert slik at den passet til en bestemt hendelse eller periode i historien, men det virker som lyrer, harper og symbaler var hovedinstrumentene i tempelorkesteret. Trompeter ble brukt hovedsakelig til fanfarer mellom sangene (1 Krøn 15,16; 2 Krøn 5,12-13). Et vanlig orkester hadde sannsynligvis 12 til 36 instrumenter. Andre typer instrumenter, for eksempel tamburiner og fløyter, ble brukt hovedsakelig utenfor tempelgudstjenesten, helst ved festprosesjoner.
Salmesangen ble også en del av menneskenes private gudsdyrkelse utenfor tempelet. Visse salmer var knyttet til spesielle helligdager. Salmen Jesus og disiplene sang på skjærtorsdag (Matt 26,30), var sannsynligvis en av påskesalmene (Salme 113-118). Som svar på mange menneskers ønsker utviklet man et system med daglige salmer og synging av hele Salmenes bok.
Salmesangen var en del av den kristne kirkes gudstjeneste helt fra begynnelsen av (Kol 3,16). Salmesangen i kirken var basert på synagogens enklere messesang og ikke på tempelets mer forseggjorte orkesterarrangement. I kirkens første århundrer ble salmesangen godt etablert som en viktig del av liturgisk gudstjeneste.
For Israelsfolket var salmene et av høydepunktene i gudstjenestene. For dem som ikke var prester og som derfor ikke kunne gå inn i helligdommen i tempelet, må musikken ved festivalene ha vært den mest spennende delen av gudstjenesten. Ved fremføringen av salmene i tempelet var sangen viktigere enn akkompagnementet, for budskapet som ordene brakte var det aller viktigste. Men Salmene ble ikke skrevet bare for å fortelle fakta, men også for å uttrykke følelser. Følelsene uttrykt i Salmene dekker hele spennet av følelser som Guds folk opplevde i livet, fra angerens dypeste sorg til tilgivelsens største glede. Musikk som uttrykker slike følelser kan styrke den følelsesmessige innflytelsen i salmistens budskap.
I de siste århundrene er salmesangen blitt redusert både i den jødiske synagogen og i deler av den kristne kirken. Forsøkene med å gjenopplive synging av Salmene også blant oss er ikke noe nytt, men et ønske om å føre Salmenes bok tilbake til sin opprinnelige bruk. Selv om vi ikke kan gjenoppta Davids opprinnelige salmemusikk, er ikke dette bare negativt. Davids hebraiske ord kan ikke lenger formidle skjønnheten og følelsene i hans tanker til våre forsamlingsmedlemmer. Ordene hans må oversettes til ord fra vår tid og vårt sted dersom de skal kunne overlevere Guds budskap til oss. På samme måte kan det hende at Davids musikk ikke lenger ville ha uttrykt de samme følelsene til oss som de gjorde til folket på hans tid. Men musikk fra vår tid og vårt sted, kombinert med tankene og følelsene forkynt gjennom ordene, kan forsterke skjønnheten og innflytelsen av Salmenes budskap. Det er viktigere å gjenoppbygge det følelsesmessige og estetiske inntrykket som en musikalsk tolkning av Salmene gir, enn å gjenoppbygge en bestemt musikalsk form fra fortiden. Det viktigste målet med å gjenopplive salmesangen i vår gudstjeneste må derfor være å gjenvinne den oppbyggelse som vi har gått glipp av.