BIBEL OG BEKJENNELSE - Organ for Den lutherske
bekjennelseskirke
Ansvarlig redaktør: Egil Edvardsen
Den apostoliske trosbekjennelsen – del 3
Av Wayne Laitinen
Jeg tror på Gud
Fader den allmektige, himmelens og jordens skaper.
Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som
ble unnfanget ved den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under
Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet; fór ned til helvetet, sto
opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen, sitter hos Guds, den
allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme
levende og døde.
Jeg tror på den Hellige Ånd, en hellig, alminnelig kirke, de
helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige
liv.
Jeg tror at Gud beskytter meg
Albania har vært det fattigste landet i Europa.
Nesten over natten ble det også det farligste landet i Europa. I 1997 var
det mange albaner som raskt ønsket å forbedre inntektene sine. De satset
på pyramidespill og mistet det lille de hadde. Folket skyldte sin ulykke
på regjeringen og det brøt ut anarki. Opprør, plyndring og generelt
kaos gjorde det umulig for politiet å holde orden. Bevæpnede gjenger
utnyttet situasjonen og fylte tomrommet.
Da urolighetene brøt ut oppfordret utenlandske
ambassader sine landsmenn om å forberede seg på å forlate landet
umiddelbart. Blant dem som ble evakuert var to misjonærfamilier som
arbeidet i Albania for Wisconsin-synoden: Pastor Kirby Spevacek, hans
hustru Audery og deres 10 år gamle datter Roxanne, samt pastor Richard
Russow, hans hustru Karla og sønnen Caleb som bare var noen måneder
gammel. En luftbro evakuerte mange utlendinger, men familiene Spevacek og
Russow måtte vente sammen med en stor gruppe utlendinger nede ved havnen
i byen Durres på en italiensk båt som skulle bringe dem i sikkerhet.
Fergen ble forhindret å legge til på grunn av spredt skyting fra en
albansk folkemengde som hadde okkupert havnen. De to misjonærfamiliene
måtte vente på kaien resten av dagen og gjennom en opprivende natt i
vente på at uroen skulle stilne.
Mens de ventet, overhørte noen venner av misjonærene
en ordveksling mellom de albanske gjengene som stod og varmet seg ved et
bål. "Det er like bra at vi plyndrer dem med en gang," sa en.
Men en annen bad dem ikke gjøre det. "De er her av humanitære
grunner," sa han. Guds engler hadde slått leir om våre to familier.
Til slutt begynte italienske militærfartøy å skyte
på folkemengden som flyktet vilt rett gjennom gruppen som skulle
evakueres. Mange utlendinger kastet seg over veskene sine for å beskytte
seg selv og sine eiendeler. Våre misjonærer fikk bare små skader og
mistet en veske i den store forvirringen. Senere kunne de gå trygt om
bord i fergen. Herren bevarte familiene Spevacek og Russow på hele reisen
deres fra Albania til Roma og deretter til Chicago.
Gud beskytter våre legemer
Av denne hendelsen ser vi alle et konkret svar på bønnen: "Frels
oss fra det onde." Den er også et bevis på Gud vår Faders
kjærlighet til sin skapning. Gud skapte oss ikke for deretter å overlate
oss helt til oss selv. Han forsvarer oss mot våre fiender og beskytter og
bevarer oss for alt som til slutt kan skade oss.
Vi blir kanskje fristet til å tenke mest på de mer
dramatiske hendelsene der han har bevart oss fra å bli skadet, som for
eksempel hendelsen med våre misjonærer i Albania, Daniel i løvehulen
eller de tre mennene i ildovnen. Men vanligvis legger vi ikke merke til
hans beskyttelse.
Hvor mange ganger har ikke Herren latt sine hellige få
sove fredelig og uforstyrret mens han har avverget en nattlig ulykke? Hvor
ofte har ikke våre skytsengler distrahert nøyaktig så lenge som
nødvendig, dem som tenkte å gjøre oss vondt? Hvor ofte har vel ikke Gud
reddet oss fra en alvorlig trafikkulykke ved å lede oss på en uventet
omvei eller la oss bare komme litt for sent? Vi får aldri vite svaret på
disse spørsmålene. I sin barmhjertighet har Gud ikke villet bekymre oss
eller avbryte arbeidet vårt med uro for hva som kunne ha skjedd om han
ikke hadde passet på.
Gud beskytter våre sjeler
Men vi skal ikke tenke at legemlig skade er vår verste fiende. Gud har
omsorg for hele skapningen. Dersom Satan kan ødelegge sjelen, kan han
også pine både kropp og sjel i helvetet for evig. I Matteus 18 taler
Jesus om den åndelige skade som mennesker kan påføre hverandre når han
advarer: "Pass dere for å se med forakt på en eneste av disse små!
For jeg sier dere: Deres engler i himmelen ser alltid min himmelske Fars
åsyn" (Matt 18,10). Din skytsengel blir urolig når du lytter til
falsk lære eller verdslige filosofier som leder deg bort fra Frelseren.
Din engel rapporterer umiddelbart alle slike angrep mot din sjel til vår
himmelske Far. Og vår Far har et arsenal av muligheter som han kan bruke
mot Motstanderen.
I Guds plan kan det være visere å la en frafallen
kristen lide kroppslig skade for at han skal vende tilbake til sin Frelser
før det er for sent. Og en sterk troende, som Job, kan trekkes enda
nærmere Guds ord ved hjelp av en plagsom smerte.
Fordi Jesus beseiret graven, må til og med døden tjene
Gud i hans gjerning når han bevarer oss. Hvem vet hvor mange ganger
Herren har beskyttet en troende mot framtidig skade gjennom en uventet
død? Selv om Satan kan plage kroppen vår for en kort tid, har Gud
likevel lurt ham og reddet både kropp og sjel for evig. Det er dette vi
framfor alt ber Gud om i bønnen: "Frels oss fra det onde" (som
for øvrig også kan oversettes: "Frels oss fra den
onde").
Verden ser ingenting av Guds nådige beskyttelse i
sykdom og død. De forstår ikke hvordan vi kan si: "Gud bevarer meg
mot all fare enten jeg lever eller dør." De sier at vi ikke kan få
begge deler. Det skyldes at verden ikke kan se forbi dette livet. Sykdom
og død tar fra dem det eneste livet de kjenner til. En mann som er
gjennomboret på et kors, er et nederlag og ingen seier i deres øyne.
Fordi de ikke forstår korset, blir ingenting av det Gud gjør, fornuftig
for dem.
Men Gud kjenner sannheten om hva som fins etter dette
livet. Da han overlot sin Sønn i døden, forsvarte han oss effektivt mot
det evige helvetets fare. Når han rekker oss det glade budskap i Ordet og
sakramentene, beskytter og bevarer den Hellige Ånd vårt velsignede
borgerskap i himmelen. På grunn av vår levende Herre Jesus kan vi med
frimodighet si: "Om vi lever, så lever vi for Herren, og om vi dør,
så dør vi for Herren. Enten vi da lever eller dør, hører vi Herren
til" (Rom 14,8).
(Wayne Laitinen er pastor i Gethsemane Lutheran Church i
Oklahoma City, USA.)
Neste artikkel i
denne serien
|