BIBEL OG BEKJENNELSE - Organ for Den lutherske
bekjennelseskirke
Ansvarlig redaktør: Egil Edvardsen
Den apostoliske trosbekjennelsen – del 6
Av Wayne Laitinen
Jeg tror på Gud
Fader den allmektige, himmelens og jordens skaper.
Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som
ble unnfanget ved den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under
Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet; fór ned til helvetet, sto
opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen, sitter hos Guds, den
allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme
levende og døde.
Jeg tror på den Hellige Ånd, en hellig, alminnelig kirke, de
helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige
liv.
Hans liv - mitt liv
Døden gjorde en dødelig feil da den tok den
uskyldiges liv. Derfor må den levere Jesus tilbake på den tredje
dagen. Døden ble skyldig Jesus en større erstatning enn den noen gang
skulle kunne betale. Derfor krevde vår Frelser at alle hans brødre og
søstre skulle slippes fri.
I et talkshow på TV for noen år siden satt noen
skuespillere på noen stoler som sto i en sirkel. De lot som de var døde.
Programlederen kom inn mens publikum applauderte. "I kveld,"
annonserte han, "skal vi undersøke om det muligens fins et liv etter
døden."
Ingen kunne naturligvis være mer kvalifisert til å
svare på dette spørsmålet enn en person som hadde vært der. Så han
fortsatte med å spørre den første gjesten: "Fins det virkelig et
liv etter døden?" Han holdt mikrofonen foran munnen på den døde
mannen. Intet svar. Publikum i studio brøt ut i en lang og kraftig
latter. Når de hadde roet seg ned, stilte han samme spørsmål til alle
de andre likene. Hvert av likene besvarte spørsmålet med absolutt
stillhet. Hver gang lo publikum av det absurde i hele situasjonen.
Å tvile på Guds plan
Da komedien var slutt, føltes det som jeg var blitt
helt mørbanket av kald logikk, frekk bespottelse og høylydt hån. Alle
de tvil som min Frelser hadde tatt bort, kom igjen snikende opp av
helvetets kjellertrapp: "Ja, har Gud virkelig sagt at det fins et liv
etter døden?" "Hvordan kan Gud sette sammen kroppene til dem
som døde for flere tusen år siden?" "Kanskje du følger
Kristus til ingen nytte!" "Se, så sorgløse disse menneskene
er! De trenger ikke kjempe noen kamp mot kjøttet. De trives med livet og
ler av døden."
Hva hadde jeg ventet meg? Det er nettopp dette som skjer
når vi lar vår mørke natur få høre på de gudløses råd – om så
bare for et lite øyeblikk.
Å stole på Guds plan
Dermed er det enda større grunn til å gå til Guds
hus. Der ser de helliges sunne fellesskap saker og ting slik de virkelig
er. Der blir vi trøstet og styrket når vi hører Guds folk samstemmig
bekjenne: "... sto opp fra de døde tredje dag," og "jeg
tror på ... legemets oppstandelse og et evig liv". Disse to fakta er
umulig å skille fra hverandre: Kristi oppstandelse og vår.
Til forskjell fra likene i det komiske talkshowet er
Jesus kvalifisert til å tale om livet etter døden. Han har vært der og
har kommet tilbake. "Frykt ikke!" sier han. "Jeg er... den
levende. Jeg var død, men se, jeg lever i all evighet og har nøklene til
døden og helvetet" (Åp 1,18).
Han som holder nøklene til døden og helvetet i sin
hånd, har forkynt at ingen av dem skal få oss. Han har sagt: "Jeg
er oppstandelsen og livet, den som tror på meg, skal leve om han enn
dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet
dø" (Joh 11,25f).
Hva er det som har gjort Jesus til "oppstandelsen
og livet"? Tenk på dette: Da våre første foreldre syndet, hersket
døden over alle barna deres. Guds rettferdighet ga døden rett til å
fortære den ene generasjonen etter den andre. Men da Guds uskyldige Sønn
kom ned fra himmelen og ble født av jomfru Maria, slukte døden ham
også. Døden gjorde en dødelig feil da den tok den uskyldiges liv.
Derfor må den levere Jesus tilbake på den tredje dagen. Døden ble
skyldig Jesus en større erstatning en den noen gang skulle kunne betale.
Derfor krevde vår Frelser at alle hans brødre og søstre skulle slippes
fri.
Disse to tingene hører sammen: Kristi oppstandelse og
vår. Påskedagen og vår oppstandelse er sammenbundet. Men hver sak i sin
tur. Kristus er førstefrukten av dem som er sovnet inn. Inntil den dagen
vi ser ham komme tilbake for å dømme levende og døde, bekjenner vi:
"Jeg tror på legemets oppstandelse."
De som håner tanken på et liv etter døden, er blinde
for den åndelige verden. Luther sa en gang at de ser verden med
"kuøyne". De tror ikke på oppstandelsen før de får se tegn
og under. Jesus gir dem bare Jona-tegnet (Jesu egen oppstandelse).
Gled deg over Guds plan
Vi som tror på Jona-tegnet, kan møte vår egen død
med den tillit at den er porten til en himmelsk seier. "Døden er
oppslukt, seieren vunnet. Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din
seier? Dødens brodd er synden, og det som gir synden kraft, er loven. Men
Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!" (1
Kor 15,55-57).
Han er oppstått fra de døde, og: "Jeg tror på de
dødes oppstandelse"; disse to tingene er uatskillelige. Med tekst og
musikk som fortsatt fyller øyne med tårer, avslutter Johan Sebastian
Bach sin Johannes-pasjon med følgende tillitsfulle crescendo:
Sänd, Herre, dina änglar ut,
låt själen bli vid livets slut
av dem omhändertagen.
Min kropp, som läggs i jorden ned,
skall vila där i ro och fred
inntill den sista dagen.
Då ifrån döden uppväck mig.
Låt mina ögon skåda dig
i salig fröjd, o du Guds Son,
min Frälsare, min nådetron.
O Jesu Krist, ack bönhör mig,
ack bönhör mig,
så vill jag evig prisa dig.
(Luthersk Psalmbok 42)
(Wayne Laitinen er pastor i Gethsemane Lutheran Church i
Oklahoma City, USA.)
Neste artikkel i
denne serien
|